söndag 21 februari 2010

Vattenmelonen


Det är illa nog att Claires man James lämnar henne och deras nyfödda dotter - men om han ändå övergett henne för någon mer spännande än grannens trista fru.

I brist på bättre alternativ tar Claire sin tillflykt till Irland, till föräldrarna och de två yngre systrarna Helen och Anna. Där ägnar hon några månader åt att tycka synd om sig själv och driva resten av familjen till vanvett.

Men när den senaste i raden av Helens beundrare en dag stiger in i familjens kök förändras allt. Plötsligt blir umgänge, pubar, caféer och shopping mycket intressantare än att tänka ut allsköns dödsdomar åt den trolöse ex-maken. Och när han ångerfull efter flera månader hör av sig är Claire redo att ta ut en raffinerad och välplanerad hämnd.

Utdrag ur boken:
''Det var dags att ta konsekvenserna av vissa saker.
Dags att bli vuxen på riktigt
Vilket jag aldrig hadde varit särskilt bra på.
Vid första tecknet på något problem i mitt liv gick Ansvaret och låste in sig på toaletten i min hjärna och vägrade komma ut. Det spelade ingen roll hur mycket Plikten och skyldigheten försökte lirka med honom. Han barrikaderade sig orubbligt därinne och satt hopkrupen på golvet tills all dramatik hade lagt sig.
Jag var tvungen att ställa frågor.
Hemska frågor.
som hadde att göra med pengar, vårt äktenskapliga hem och vårdnaden om vårt barn.
Och gudarna ska veta att det var plågsamt. Min hjärna riktigt ryggade tillbaka.

Det här var första gången sedan James gick ut ur min sal på BB som jag hade konfronterat de praktiska frågorna som följde på separationen med honom.''




Jag har precis läst ut den första boken av Marian Keyes - Vattenmelonen-. Jag som älskar hennes böcker älskar denna bok lika mycket som hennes andra. Jag tycker att den är ett måste i bokhyllan. När man väl börjat läsa den så kan man inte sluta innan den är slut. Läs den säger jag bara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Unika Besökare

StatCounter