tisdag 23 februari 2010

Födelsedagstårta

  
 
Mamma fick en rosa elefant på tårtan då elefanter är hennes favoritdjur!

Tårtbotten:
150g Smör
3 Ägg
2 dl Socker
3 dl Vetemjöl
1 tsk Bakpulver
2 tsk Vaniljsocker

Smöra och bröda en rund form.
Smält smöret, låt det svalna.
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en bunke. Rör ner i äggsmeten.
Tillsätt smöret.
Häll i smeten i formen, grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i 40 minuter.

Fyllning 1:
Marsan vaniljkräm körde jag på då jag inte orkade göra en vaniljkräm från grunden. Men det fungerar lika bra tycker jag. Jag brukar ha i 1 tsk vaniljsocker i krämen så får man mer vaniljsmak.
Fyllning 2:
Vispad grädde med hackad choklad och mandariner.
Köp färdiga mandariner i sin egen juice. Låt mandarinerna ligga på hushållspapper en stund så det mesta av saften sugs upp. Annars riskerar grädden att bli väldigt såsig.
Rör ihop allting.


Dekoration:
Vispad grädde, smält chokladrippel (Bara smälta chokladen och ringla på, chokladen behöver inte svalna innan. Den svalnar när man ringlar den på tårtan)
Elefanten gjorde jag av sugarpaste, dekormassa. Finns att köpa i hobbyaffärer tex, Panduro, och rosa karamellfärg.

Ett tips när ni gör gräddtårta. För att slippa massa kladd på tårtfatet, klipp ut remsor av bakplåtspapper och lägg på fatet, med en bit under tårtan. Tre remsor brukar räcka. Sen när tårtan är klar är det bara att dra bort remsorna så har ni en fin tåra på ett rent tårtfat! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Unika Besökare

StatCounter