lördag 20 februari 2010

Cheesecake med Lemoncurd

Igår gjorde jag en cheesekake med lemoncurd. Blev inte av att vi åt den igår, då den inte hade blivit färdigfryst, men ikväll ska vi ha den till Melodifestivalen. 

Här är receptet :

Cheesecake med lemoncurd

Du behöver:

Botten
  • 180 g (12st) Digestivekex eller Mariekex
  • 75 g smält smör
Fyllning

  • 250g färskost, naturel smak (typ philadelfiaost)
  • 1 dl mörkt muscovadoråsocker*
  • 1 tsk vaniljpulver.
  • 1 tsk rivet skal från citron
  • 2 dl vispgrädde
Lemmoncurd
  • 2 små citroner
  • 2 ägg
  • 4 dl florsocker
  • 75 gram smör

Gör så här:

Smöra formen lätt.
Mixa kexen tillsammans med det smälta smöret.
Tryck ut smeten i botten på en vanlig pajform eller en form med löstagbar kant. Ställ svalt.
Gör lemoncurden:
Tvätta citronerna och riv det yttersta skalet fint. (Spara en tesked av raspet till fyllningen.)
Pressa ur 1 dl saft ur citronerna.
Vispa samman alla ingredienserna till krämen utom smöret och sjud sakta under omrörning tills den tjocknat. Smält ner smöret i blandningen och ta från värmen. Kyl krämen något och låt stå svalt (gärna i vattenbad).
Vispa samman grädden och sockret – det ska vara lättvispat men inte rinnigt.Vispa i osten och kör slätt.
Lägg lite av lemoncurden i formen och bred ut över kex-botten. Låt stå svalt en stund.
Slå ost-fyllningen i formen och kyl i frys tills kakan stelnat helt.
Bred ut lemoncurd över den färdiga kakan och frys till den stelnat.
Ta fram kakan 10-15 minuter innan den ska serveras och låt den tina lite i kylskåp.
Dekorera eventuellt med syltad frukt och florsocker.

1 kommentar:

  1. Mums cheesecake! :P Men jag håller mig till min egna variant *slickar mig om munnen* å va du e elak, nu blev jag ju jätte sötsugen! Får väl improvisera ihop nån liten mjuk pepparkaka eller nåt ;P

    SvaraRadera

Unika Besökare

StatCounter