fredag 12 mars 2010

Träningstips

Hej!
Tänkte börja med träningstips varje vecka. Jag tycker att små tips i vardagen gör det så mycket lättare att träna och få motovation.

Så här kommer det första:


  • Kör kortare träningspass med högre intensitet. Många som vill ha ut mycket av sin träning brukar köra långa pass på gymmet, men det är faktiskt så att efter ca 35-40 minuter så är träningen inte lika effektiv längre. Kör du långa träningspass på kanske 1-2 timmar måste du ta det långsammare om du ska orka så länge, och det gör träningen mindre effektiv. Så ni ska inte känna att ni inte har tränat tillräckligt när ni haft ett träningspass på kanske 40 minuter. Källa

Jag kör ett gym-pass på ca 50 minuter. 10 minuter uppvärmning, 30 minuter styrka och 10 minuter stretch.
Kom ihåg också att dessa tider gäller gym, kör du kanske ett baspass på en timme så är det annurlunda då du tränar både styrka och konditon. Ett baspass på Friskis&Svettis (där jag tränar) är uppbyggt på ca 10 minuter uppvärming, 10 minuter kondition, 10 minuter styrka, 10 min kondition, 5 minuter styrka och 15 minuter avslappning och stretch. Ungefär, det kanske inte stämmer på alla bas-pass men så har jag uppfattat passet när jag gått på det.
Givetvis så är de andra passen som core, aerobics och intensiv helt annnurlunda utformade. Träningsformen är dessutom mycket "ledigare" än när du gymmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Unika Besökare

StatCounter