fredag 1 januari 2010

Erikas nyttiga Rågbullar och Olivbröd!

Idag har jag spenderat dagen med att baka bröd. Jag har gjort både olivbröd och rågbullar. Jag tänkte dessutom dela med mig av "recepten". Varför jag använder situationstecken när jag skriver recepten är för att jag inte använder recept när jag bakar bullar eller bröd. Men ska försöka förklara så gott jag kan.

Vi börjar med olivbröden:


50g Jäst
1tsk Salt 
50g Smör
5dl vatten
2dl Vetekli
2dl Vetemjöl
Rågsikt
Oliver (valfria)


Börja med att smula ner jästen i bunken och häll i saltet. Smält smöret och häll i vattnet och värm till ca 37 grader (fingervarmt, ska kännas att det precis börjar bränna lite på fingret). Häll i degspadet (som det kallas) över jästen och rör tills jästen är upplöst. Blanda i allt annat förutom rågsikten och oliverna. Rör till slät smet.


Ta sen rågsikt och blanda i tills det blir en smidig deg. Knåda sen i oliverna. (kan behövar mer mjöl då) Gör allt till en smidig deg och låt sen jäsa till dubbel storlek.


När degen har jäst klart, knåda den då i ca fem minuter. Ta sen en kavel och kavla ut degen. Rulla sen ihop den till en rulle och lägg i en form, låt jäsa igen till dubbel storlek.  Pensla med uppvispat ägg.

Grädda i nedre delen av ugnen i 45-60 minuder. När brödet är klart ska det låta ihåligt när man knackar på undersidan på det. Låt svalna på galler under bakduk.

Rågbullar:



50g Jäst
1tsk salt
50g Smör
5dl Vatten 
1dl Vetekli
1½dl Vetemjöl
½dl Krossat linfrö
½dl Kruskakli
½dl Havrekli
2msk Havrekross
5dl Grovt Rågmjöl
Rågsikt


Gör likadant som med olivbrödet, lämna rågsikten och blanda i den sist så det blir en smidig deg.


Låt jäsa till dubbel storlek, forma sen till bullar som jäser i ca 20-30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö över lite havregryn. Grädda i mitten av ugnen i ca 10-12 minuter, 200 grader. När bullarna är klara ska de låta ihåligt när man knackar på undersidan av bröden. (rågbullarna kan kavlas ut till kakor också, ska då naggas med en kaffel innan jäsning)





Igentligen kan man ha i vad som helst i bröd, grunden är 50g jäst, lite salt, 50g smör och 5dl vatten. Sen kan du ha i vad du vill i ditt bröd. Lite vetemjöl är alltid bra men det behver inte bara vara vetemjöl. Gör bröden nyttigade med att använda rågsikt/rågmjöl istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Unika Besökare

StatCounter