torsdag 20 augusti 2009

Gotland

Ja, då blir det äntligen ett inlägg om min och Malins Gotland resa.

Vi gick upp 02.00 Måndagen den 10 augusti, åt frukost och packade det sista i väskorna. Sen kl 3 hoppa vi i bilen och åkte mot Nynäshamn. 04.50 gick M/S Visby till Gotland. Vi fick checka in våra cyklar och oss vid bilarna. På nedre bildäck där vi fick stå var det bara våra cyklar och lastbilar. Det var 153 passagerare på hela båten! På båten hyrde vi film. "I taket lyser stjärnorna" en helt okej film faktist. Väldigt sorglig. Vi fick se en otroligt fin soluppgång på båten.
När vi kom av båten vid halv åtta började vi cykla. Det jobbigaste var att vi fick börja med en 500 meter lång uppförsbacke från färjeterminalen. Men det gick bra. Då bar det av mot Klintehamn där vårt första stopp skulle bli. Vi skulle hälsa på några bekanta till Malin. Det var 3 mil dit. Stannade på vägen och åt lunch.

Vi kom till Klintehamn runt tolv halv ett. Efter Klintehamn bar det av ner mot Hemse dit det var ca 2 mil. Vi var helt slut när vi kom fram til Hemse. Hade cyklat 5 mil den dan! Kom fram vid fya och började leta efter en tältplats. Som inte fanns! Den närmsta var en mil där ifrån och det orkade vi inte för vi hade så ont i rumpan. Så det blev till att stanna på vandrarhemmet. Tur att vi hade med oss våra turistkort. Vi gick och handlade mat på Ica medans vi väntade på att han som ägde vandrarhemmet skulle komma. Blev grillad kyckling med bearnaisesås och pommes frites. Gott!

Dagen efter bar det av till Ljugarn/Östergarn. Det var ca 2,5 mil till Ljugarn och när vi cyklat ca en mil så när vi stanade för en liten paus kom en japan med en stor kamera fram till oss. Han jobbade för en japansk turisttidning och höll på med att göra ett repotage om hur svenskar campar. Så han fråga oss massa frågor och tog massa bilder. När han åkt och vi cyklat vidare började vi asgarva. Haha!
När vi kommit ca halvvägs kom värsta åskskuren över oss. Vi tog skydd under en tall till det värsta hade gått över. Då under den tider bestämde vi oss för att övernatta i Ljugarn och inte fortsätta till Östergarn 2 mil från Ljugarn. Cyklade ner till campingen som var 3 stjärnig. Trodde inte man graderade campingplatser, men men. Lagade mat och satte upp tältet. När det slutat regna cyklade vi iväg och kollade på Raukar. Jätte fina var dom.

Sen dag tre på vår resa cyklade vi upp till Östergarn. Soligt och fint väder hela tiden. När vi kom fram fick vi våran tältplats och slog upp tältet. Den natten ösregnade det verkligen! Var hemskt och det regnade in i vårat tält! Så andra natten fick vi tillgång till en sovhytt. Vilket var tur för det regnade då också. Dagen efter bestämde vi alltså att åka hem 3 dagar tidigare än beräknat. Så vi ringde runt och bokade båt biljetter till morgonen därpå och sen åt vi varsin pizza på fiket och packade väskorna på cyklarna och så satte vgi oss och cyklade till Visby. Vi hade 5 mil framför oss. Kl var sex när vi började och kl 22 var vi framme. Gud vad trötta vi var! Cyklade till Max och åt kvällsmat, sen bar det av till rastplatsen vid färjetreminalen ovanför den där långa backen.(det ösregnade) Men vi slapp cykla upp för den den här gången. Vid tolv halv ett hade vi satt upp tältet. Den natten var det värsta blixtstormen på himlen. Massa blåa blixtrar sköt fram huller om buller på himlen. När vi satt upp tältet slutade det iallafall att regna och det blev en regnfri natt men det blåste jättemycket.

Tio i sex nästa morgon vaknade vi och packade ihop tältet. Sen bar det av ner för den långa backen till färgan som gick 8.05. Var nere en timme för tidigt så fick vänta en stund. Sen fick vi gå på. Hade fått kupéplatser i hytt! Var jätte skönt. Sov hela vägen till nynäshamn!

Det var vår resa! Kommer upp bilder snart!